تبلیغات
باطری فروشی اطلس - دانستنی‌هایی درباره باطری خودرو
 
باطری فروشی اطلس
کیفیت عالی ،قیمت مناسب ، رضایت مشتری هدف ماست
                                                        
درباره وبلاگ

باطری فروشی اطلس با سابقه 5 ساله در زمینه باطری های کره ای و ایرانی با هدف عرض مستقیم باطری ماشین ، موتور سیکلت و ups با قیمت مناسب و کیفیت عالی در جنوب کشور قعالیت خود را شروع کرده است.
نمایندگی باطری اطلس (با گارانتی)

07632216124
09178899300

مدیر وبلاگ : kami hey
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

دانستنی‌هایی درباره باطری خودرو

باطری خودرو 

فصل سرما آغاز شده و یکی از مهم‌ترین قسمت‌های خودرو که در این آب و هوا بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد باتری خودرو است. شاید این سوال برای شما پیش بیاد که چرا در این فصل باتری اهمیت پیدا می‌کند؟در جواب این سوال باید گفت که در هوای سرد، روشن شدن موتور و آغاز به کار آن کمی مشکل‌تر از هوای گرم بوده و نیاز به انرژی بیشتری دارد. اما این انرژی از کجا تامین شده و چه منبعی این میزان انرژی را در هر آغاز به کاری تامین می‌کند؟ 

باتری خودرو انرژی شیمیایی را به انرژی الکتریکی تبدیل کرده و آن را در دو قطب در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهد. اما نحوه تولید این انرژی در باتری در اثر واکنش شیمیایی داخل باتری بوده که توضیح آن بسیار مفصل و طولانی بوده که از حوصله این بحث خارج است. در ادامه به انواع باتری در خودرو پرداخته و نکات مربوط به آنها را بیان می‌کنیم.

دانستنی‌هایی درباره باطری خودرو
دو نوع از رایج‌ترین انواع باتری که در اتومبیل استفاده می‌شوند عبارتند از: باتری‌هایی که به مراقبت کم نیاز دارند (LM =Low Maintenace) یا غیر سیلد بوده و باتری‌های بدون نیاز به مراقبت (FM =Free Maintenace) یا سیلد که استفاده از آنها امروز رواج پیدا کرده و در بازار به نام اتمی مشهورند.


باتری‌های بدون نیاز به مراقبت (MF) به مراقبت‌های پیشگیرانه کمتری نیازدارند و دارای عمری طولانی‌تر، شارژ سریع‌تر، مقاومت بیشتر در برابر شارژ بیش از حد، همچنین کاهش خوردگی ترمینال‌ها و زمان مجاز جهت نگهدارى کالا طولانی‌تر نیز هستند، اما عیوب ناشی از دشارژ عمیق به دلیل افزایش ریزش مواد فعال صفحات هم دارند که سریع‌تر از کار می‌افتند.
در آب و هوای گرم پیشنهاد می‌شود که باتری غیر سیلد خریداری شود. به دلیل این که در یک باتری سیلد هنگامی که به آب نیاز است، نمی‌توان آب اضافه کرد و نمی‌توان غلظت ویژه آن را با هیدرومتر اندازه گرفت. در باتری‌های غیر سیلد آب مقطر درون باتری نقش محافظ و نگهدارنده باتری را ایفا کرده و کیفیت کار باتری را همیشه بالا نگه می‌دارد.
در اینجا باید به میزان آب باتری در باتری‌های غیر سیلد اشاره کرده که یکی از رسیدگی‌های مهم به خودرو است. اگر خودرویتان از باتری‌های غیر سیلد که در آنها آب مقطر و اسید وجود دارد، استفاده می‌کنید هفته‌ای یک بار میزان آب آن را کنترل کنید. برای این کار درپوش‌های باتری را یک به یک باز کرده و کمی باتری را تکان دهید، داخل باتری را نگاه کرده و به آب داخل آن کمی دقت کنید، باید یک بند انگشت روی صفحات باتری آب باشد.


اگر آب باتری کم بود می‌توانید آب باتری را از بازار تهیه کرده و اضافه کنید تا به حد معین برسد. آب باتری محلول خاصی نبوده و فقط آب مقطر است چرا که در اثر دمای بالای محیط تنها آب تبخیر می‌شود و اسید باقی می‌ماند. بهترین و خالص‌ترین آب مقطر هم برفک یخچال بوده که بسیار خالص است. از برفک یخچال نیز می‌توانید برای آب باتری استفاده کنید. تنها برفک یخچال که با کاردک پلاستیکی تراشیده می‌شود خالص و پاک است.
اما باتری می‌تواند تحت تاثیر عوامل زیادی خراب شده و علل خرابی زیادی داشته باشد. یک باتری با کیفیت خوب در صورت نگهداری مناسب حدود ۱٫۵ سال می‌تواند کار کند. هدف اولیه استفاده از باتری استارت زدن، تثبیت انرژی و تهیه نیروی کافی برای جرقه زدن، روشنایی و دیگر مصرف‌کننده‌هایی است که به مقدار انرژی بیشتر از ظرفیت سیستم شارژ نیازمندند. در مرحله بعد باتری اتومبیل توان الکتریکی سیستم را در موقعی که سیستم شارژ فعال نیست، فراهم می‌کند.


سن یک باتری به ریزش مواد فعال صفحات آن در اثر انقباض و انبساط این صفحات که در طول فرآیند شارژ و دشارژ اتفاق می‌افتد بستگی دارد. دشارژ عمیق، گرما و لرزش مراحل تخریب آن را تسریع می‌کند و عاقبت رسوب تشکیل می‌شود و سبب اتصال کوتاه می‌شود. پس هیچ‌گاه نگذارید باتری کاملاً دشارژ شود. اگر از خودرو استفاده نکرده و مدت طولانی خودرو مورد استفاده قرار نمی‌گیرد یا باتری را جدا کنید یا سعی کنید هر دو روز یک بار برای چند دقیقه خودرو را روشن کنید تا سیستم شارژ آن باتری را دوباره شارژ کرده و آن را در مسیر قرار دهد.
علت اصلی دیگری که باعث تخریب باتری‌ها می‌شود سولفاته شدن آن‌هاست. هنگامی که باتری‌ها به صورت دشارژ انبار شوند یا برای بیشتر از شش ماه انبار شوند، سولفات سرب صفحات را سخت و چگال می‌کند و توانایی شارژ شدن باتری کاهش می‌یابد و یا به طور کلی از بین می‌رود و مواد فعال صفحات، دیگر قابلیت تحمل جریان دشارژ را ندارند و باتری از کار خواهد افتاد. پس اگر قصد خرید باتری برای خودروی خود دارید حتماً به تاریخ تولید باتری توجه کرده و ضمانت‌نامه آن را دریافت کنید.
تجربه نشان داده در آب هوای گرم (بدترین محیط برای کار باتری) میانگین طول عمر یک باتری اتومبیل با کیفیت خوب به نصف کاهش می‌یابد. دشارژ عمیق باتری‌ها معمولاً در زمان‌های نامناسب اتفاق می‌افتد، برای مثال بعد از روشن کردن خودرو توسط اتصال باتری به باتری. شما انتظار دارید پس از باتری به باتری و روشن کردن خودرو و گذشت زمان از روشن بودن خودرو باتری شارژ شده و درست کار کند.
اما به محض خاموش شدن خودرو یا پس از گذشت یک یا دو ساعت خودرو روشن نشده و استارت نمی‌زند. در اینجا به احتمال ۸۰‌درصد باتری خراب بوده و باید به فکر تهیه باتری باشید. گاهی وقت‌ها نیز سیستم باتری پر کنی و شارژ باتری (دینام و متعلقات آن) دچار مشکل بوده و باتری را شارژ نمی‌کنند. متاسفانه اغلب فروشنده‌های باتری، تنها اطلاعاتی در مورد باتری‌های موجود در فروشگاه خود را داشته و نمی‌دانند باید چگونه یک باتری کارکرده را امتحان کرد. در ادامه به نکاتی در مورد نگهداری باتری و پیشگیری از خرابی باتری پرداخته که بسیار مهم است. بررسی سطح الکترولیت (محلول آب اسید)، محکم بودن سر باتری‌ها، تمییز کردن سطوح خورده شده قطب و سر باتری و چک کردن تسمه دینام همه برای نگهداری‌های پیشگیرانه یک باتری لازم است. یکی از عیوب بسیار شایع در خودروهای کارکرده یا حتی صفر شل بودن بست باتری است. راننده استارت زده و اصلاً خودرو استارت نمی‌خورد و حتی برق پشت آمپر نمی‌آید. در این شرایط اولین قسمتی که چک می‌کنید بست‌های باتری بوده که بسیار مهم هستند. در اکثر مواقع بست باتری شل بوده و درست برق را منتقل نمی‌کند و در نتیجه خودرو استارت نمی‌زند. پس بست‌های باتری را همیشه چک کنید تا دچار مشکل نشوید.
اگر بست باتری محافظ نداشته و در برابر سولفات بی‌دفاع است اندکی گریس یا روغن این مشکل را حل می‌کند. گاهی بست سفت و محکم است اما سولفات‌ها و رسوبات آن مانع از هدایت برق شده و مثل یک عایق عمل می‌کند. پس دو بست باتری را با اندکی گریس چرب کنید تا این مشکل را نیز حل کرده باشید. باتری را با بست محکمی به بدنه خودرو بسته تا در دست‌اندازها و تکان‌های خودرو آسیب ندیده و بست‌ها جدا نشوند. تناوب اجرای اقدامات پیشگیرانه بستگی به نوع باتری و شرایط آب و هوایی دارد اما باید حداقل یک بار قبل از شروع سرما و ماهی یک بار در گرما این مراقبت دوره‌ای انجام شود. اگر سطح الکترولیت در باتری‌های غیر سیلد پایین است، تا سطح مشخص شده توسط سازنده باتری (۲ میلی‌متر بالاتر از سطح صفحات) باتری را از آب مقطر پر کنید. توجه داشته باشید که بیش از اندازه خصوصاً در گرما آن را از آب پر نکنید.

  • روش صحیح استفاده از باتری خودروی دیگر برای روشن کردن خودرو

در ادامه روش باتری به باتری کردن را آموزش می‌دهیم تا بتوانید در شرایط مختلف از باتری خودرویی دیگر برای روشن کردن خودروی خود استفاده کنید.
در هوای سرد، یک کابل تقویت‌کننده مناسب با کیفیت خوب با شماره سیم چهار تا شش لازم است تا جریان کافی را به منظور روشن کردن موتور یک اتومبیل از کار افتاده، فراهم کند. هر چه شماره سیم کوچک‌تر باشد (یعنی قطر سیم بزرگتر باشد)، بهتر است. سعی کنید خودرویی که از آن باتری می‌گیرید را همیشه روشن نگه دارید. به هر صورت استارت زدن اتومبیل خراب توسط باتری سالم اتومبیل دیگر با موتور روشن می‌تواند از به وجود آمدن دو خودروی خراب جلوگیری کند. اجازه ندهید که گیره‌های کابل تقویت‌کننده با یک دیگر تماس پیدا کنند و یا گیره مثبت با بدنه خودرو یا بدنه موتور تماس یابد.بدنه در همه جا نقش قطب منفی را دارد. اگر دمای هوا، کمتر از دمای منجمد شدن است، بررسی کنید که الکترولیت در باتری معیوب منجمد نشده باشد و اصطلاحاً باتری یخ نزده باشد. اگر الکترولیت منجمد شده، اجازه دهید که پیش از کارکردن یخ آن ذوب شود. یک باتری دشارژ شده که ولتاژ آن به اندازه ۱۲ ولت یا کمتر است، تقریباً در دمای منفی ۱۵درجه یخ خواهد زد. پس باتری به این راحتی یخ نمی‌زند، ولی باز هم الکترلیت را چک کنید.
بدون لمس اتومبیل، همه لوازم غیر لازم و چراغ‌های هر دو ماشین را خاموش کنید. مطمئن شوید که تهویه کافی وجود دارد و از عینک ایمنی استفاده کنید.
ماشینی که باتری سالم دارد را روشن کنید و اجازه دهید که حداقل برای ۲ تا ۳ دقیقه با دور موتور زیاد کار کند تا قبل از شروع کار باتری خود را شارژ کند. گیره کابل کمکی مثبت (معمولاً قرمز) را به ترمینال مثبت روی باتری خراب وصل کنید. گیره انتهای دیگر کابل تقویت‌کننده مثبت را به ترمینال مثبت باتری سالم اتصال دهید. گیره کابل کمکی منفی (معمولاً سیاه) را به ترمینال منفی بر روی باتری سالم وصل کنید و سر دیگر گیره کابل متصل‌کننده منفی را به مکانی تمیز و بدون رنگ بر روی بدنه موتور یا بدنه اتومبیل که باتری آن از کار افتاده و دور از باتری اتصال دهید. اجازه دهید اتومبیل سالم با دور موتور بالا برای پنج دقیقه یا بیشتر جهت فرصت دادن به باتری معیوب برای شارژ شدن و گرم شدن الکترولیت آن، در حالت خلاص کار کند. اتومبیل از کار افتاده را روشن کنید و اجازه دهید که با دور موتور بالا در حالت خلاص کار کند. اگر اتومبیل بار اول استارت نخورد، اتصالات را مجدداً چک کنید، چند دقیقه صبر کنید و مجدداً سعی کنید. کابل‌های کمکی را به صورت عکس آن چه در بالا گفته شده قطع نمایید و ابتدا گیره منفی را از روی بدنه ماشین یا بدنه موتور اتومبیلی که قبلاً کار نمی‌کرد به منظور کم کردن احتمال انفجار جدا کنید. جهت پی بردن به علت دشارژ عمیق و آسیب‌های احتمالی باتری، در نخستین فرصتی که بدست آوردید باتری از کار افتاده را کاملاً شارژ و تست کنید.فراگرفتن این مساله می‌تواند کمک بسیار موثری در صبح‌های سرد زمستان برای شما و سایرین باشد.

  • توصیه‌های نهایی

گاهی اوقات تشخیص نو بودن یک باتری دشوار است. هرگز باتری که بیش از شش ماه از عمر آن گذشته است را خریداری نکنید، به این دلیل که عمل سولفاته شدن در آن آغاز شده است. پس در خرید باتری به تاریخ تولید آن دقت کنید. سولفاته شدن هنگامی اتفاق می‌افتد که سولفات سرب نتواند به مواد شارژ شده تبدیل گردد و این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که باتری‌های دشارژ شده یا خالی شده برای مدتی طولانی در همین حالت باقی بمانند یا مقدار زیادی آب از دست داده باشند. معمولاً تاریخ تولید بر روی جعبه حک شده است. این تاریخ معمولاً ترکیبی از حروف و شماره‌ها می باشد. ماه‌ها با حروف نشان داده می‌شوند.
در ادامه مهمترین دلایل خرابی ناگهانی باتری را به اختصار مرور می‌کنیم:
-کاهش الکترولیت (که عامل ۵۰درصد از کارافتادگی باتری‌هاست) به دلیل گرمای بیش از اندازه در زیر کاپوت یا شارژ بیش از حد. (هر دو هفته یک بار یا هفته ای یک بار الکترولیت داخل باتری را چک کنید)
– دشارژ زیاد(روشن گذاشتن چراغ‌های اتومبیل یا استفاده از مصرف‌کننده‌ها بدون روشن بودن خودرو).
– کاربرد باتری‌های با سایز نامناسب. (باتری مناسب انتخاب کنید)
– شل شدن تسمه دینام یا بدون شارژ ماندن. (چک و کنترل ماهیانه)
– لرزش بیش از اندازه به دلیل لق شدن بست‌های نگهدارنده. (استفاده از بست‌های مناسب و قوی سفت کردن آنها در هر بازدید)
– استفاده از آب آلوده. (تنها آب مقطر تمیز و خالص استفاده کنید)
– خوردگی.
–  یخ زدگی.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




یکشنبه 30 مهر 1396 10:59 ق.ظ
ممنون پست مفیدی بود
یکشنبه 30 مهر 1396 12:51 ق.ظ
ممنون پست مفیدی بود
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر